TVÅ frågor...

Okej, jag har två frågor/funderingar till er läsare.

fråga 1: Brukar era hästar få mugg? isf, hur behandlar ni det? Och hur förebygger ni det?

Tibbe har
haft lite mugg. Hösten 2009 när det var så himla geggigt fick han rätt mycket och också i våras. Jag behandlade det med KLYX. Det är ett laxeringsmedel för människor. Det låter skitkonstigt, jag vet. Fick tips om det av en tjej där jag stod förut. Det läskiga är att det funkar. det är som vatten som man tvättar muggen med och vips så förvinner det. Man märker skillnad efter bara nån dag.

För att förebygga muggen så klipper jag bort så mycket hovskägg jag kan för att det ska vara lättare att hålla torrt och rent. Vissa tycker att hovskägget ska vara kvar för att skydda mot smuts, och andra klipper av det för att kunna hålla efter själv. Hur gör ni?

fråga 2: Tar ni ut massör/kotknackare/equiterapeft/liknande åt era hästar? Varför? För behandling eller i förebyggande syfte eller "bara för att"?

Jag ska ju ta hit
en equiterapeft åt Tibbe, som jag skrev tidigare. 

Jag har tänkt länge att jag ska ta hit nån och kolla igenom honom, men har inte fått "fingret ur". Men nu tycker jag att det börjar bli dax. Nu vill jag ju kolla om det är nåt, och därefter kommer jag ta hit massör/equinåntingnånting regelbundet i förebyggande syfe. För det är ju bara posivt. Räta ut snedheter och mjuka upp musklerna. Man märker ju oxå på en gång om nåt inte är som det ska.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Inte haft problem med mugg på förra hästen jag var halvfodervärd på, nuvarande häst är det första våren med.

Han har tätt och långt hovskägg som skyddar bra. Är torrt inne vid skinnet även om han gått runt i vattenpölar. Inget jag kommer raka bort ifall han inte redan fått mugg, de har hovskägget av en anledning.



Spolar inte av hans ben längre även om han är lerig. Det gör bara att leran kommer in emot skinnet istället för att bara vara längst ut i hovskägget. Borstar inte benen om de inte är helt torra, då borstar man bara in smutsen.



Nä, jag tar tillvara på det naturliga skyddet hästen har istället för att blanda mig in och kanske hjälpa till med att ge hästen mugg.



Tar inte ut varken massör eller ET i förebyggande syfte. Ser ingen anledning till det. Hästen blir inte spänd eller sne naturligt (om den inte gått omkull ordentligt i hagen) så jag ser till att förebygga skador med min hantering, körning och ridning istället. Liksidog träning, arbeta på att hästen ska vara avslappnad, aldrig tvinga hästen till något den inte är redo för.



Det enda jag tagit ut är en kranio-sakralterapeut, för att hjälpa hästen från grunden och få hästen att komma i balans.

2011-04-10 @ 21:27:32
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Hanna

Picasso har haft ganska mycket mugg som du vet om såklart men jag brukar använda Klyx och med sprit. Jag vet inte vad det är för sprit, mamma hämtar ut det från apoteket men det torkar ut jätte bra i alla fall. :) Brukar börja med att spruta på det och sedan Klyx.

Jag klipper hovskägget för det är så lite att det hjälper absolut ingenting mot mugg. :P



Jag fixar tid med en ET varje månad ungefär till Picasso och äntligen börjar det gå bättre, han var inte lika sne som förut. :)



Jag tycker att det är en bra idé att ta dit en ET till Tibbe. Även han är helt perfekt och han/hon inte kan hitta minsta fel på honom så har du ingen att förlora. Hästar tycker ju för det mesta om det efteråt så Tibbe kommer nog bara tycka att det är skönt att bli "knäckt". :)

2011-04-10 @ 21:52:40
URL: http://hannamellberg.blogg.se/
Postat av: Anette

Hej Lovis, tibbe har haft massör/kotknackare flera gånger förut och det gillar han. Tycker det är bra att någon går igenom hästen ibland. Precis som vi människor så kan hästen vara lite öm pga fel belastning, halkat osv.

2011-04-12 @ 15:05:26
Postat av: Julia

Mot mugg är 4 ess salvan super! En massör tycker jag alla bör ta ut någon gång till sin häst. Gjorde det till min tjej och det var ÖVER förväntan bra! Hur bra du än känner din häst så kan den inte prata, alla hästar har svagheter och en massör/equiterapeut kan hjälpa dig med detta :) Det räcker gott och väl med en massör om du inte vet att din häst har någon gammal skada som skapar problem osv.

2011-04-13 @ 16:03:53
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0