Domedage, enligt Starla

Idag när jag kom tillbaka från ridturen och skulle släppa ut tibbe i hagen igen så såg jag att starla hade varit ensam i hagen jag hade precis sagt att "oj, har du varit ensam i hagen..?"och då såg jag att hon såg jättekonstig ut, typ rufsig?? När jag kom närmare såg jag att det var svett!! I hela ansiktet och hela halsen och benen. Jag tog in henne i stallet och då jag tog av henne täcket upptäckte jag 2 saker:

1. Hon var verkligen svettig över HELA kroppen! Det dropade svett ur svansen på henne och hon var skummig på hela kroppen av salt, asså verkligen DYblöt av svett.

2. Hon hade svettats genom vinter täcket. och då har hästen svettats, med tanke på att täcket är vattentätt..!

Jag tyckte så synd om henne :'( Hon fick stå inne med svettäcke på och massa hö. Hon såg ganska nöjd ut ändå. Men skrev på tavlan att nästa gång hon blir ensam så måste dom ta in henne i stallet, för hästen mår ju uppenbarligen inte så bra av att vara ensam..!!

Hon fick vila idag, för jag hann inte rida. Eftersom hon inte var torr efter 5 timmar, så kändes det som att det var lite sent ;)

Så vad har jag lärt mig idag? Starla bör inte blir lämnad i hagen!

//Lovis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0