Nya tag

Idag blev det nya bullar för starla :) Marita och christina kom och hjälpe mig. Först pysslade vi lite i stallet och jaf fick beröm över hur lugn och harmonisk hon var, känns kul att dom tycker att hon trivs med mig. Hon är väldigt spänd och stel i baken, men det visste jag redan, ska ju ta hit en massör både åt Starla och Tibbe. Skönt för dom att få bort onödiga spänningar :)

Sen red marita. Både hon och christina blev väldigt förvånade över att jag ridit med varken graman/martingal eller bomull i öronen, haha. Marita tog på henne en graman iaf. Först red dom runt lite på stallplan, och då komer helt plötsligt anna-gretas JÄVLA hundar skällandes.. Stackars starla blev lite rädd, men hon hanterade det väldigt bra tycker jag... ÄR DET SVÅRT ATTHA HUNDEN KOPPLAD ELLER????? Önskar att starla hade sparkat till en av dom...
Efter ett tag så red dom in i skogen och travade runt lite osv. Sen söger hon " Jamen gå ner till stallet och hämta ridhjälmen så får du också rida lite." Haha nervös man blev då?? Dock ej så oväntat, är ju liksom min häst hehe. Så hon slängde upp mig och off we went. Vi mötte tre hästar i skogen på rad, ingen reaktion, stannade inte och tramsade en enda gång. Blev hon lite speedad så lugnade hon sig direkt med gramanen. Använde den bara en gång faktiskt :) Och med tanke på att vi körde på utan bomull idag så blir hon förhoppningsvis bara bättre *peppar peppar*.

Sen ut med nästa, vi skulle egentligen till mink, men det körde runt en traktor vid kossorna, och där går det inte att mötas, är för trångt, speciellt med tibbe som är lite rädd för traktorer (dock inte petters traktor, den är ju så tyst ;) Vi väntade ett tag för att se om den var klar snart, men sen vände vi -.- 

det blev lite kravlöst bus, tibbe uppskattade det jättemycket hihi han älskar att fara runt som en kanonkula i skogen xD jag med.. :P

Kände mig ganska matt efter starla, med tanke på att jag är sjuk, men det gick iaf :P Tänke duscha svansen, benen + bogarna på tibbe eftersom det var plusgrader, men jag orkade inte -.-
Både han och starla får iaf vara utan stalltäcke inatt, skönt för dom :)

Funderar på att byta foder på dom... Tibbe får ju just nu korn + krafft och han fått det sen jag fick honom, men nu funderar jag på att byta till musli, så tibbe får krafft + musli och starla får korn + musli. Dock utan havre (om det finns?) För nu när tibbe börjar tränas "på riktigt" vill jag ha lite med näringsrikt foder, och starla behöver all näring hon kan få med tanke på hur tanig hon är haha xD


Ja.. Starla på anonnsbilden... Tycker hon ser omusklad ut här, men det är inget mot för hur hon ser ut nu..


Bara jag som älskar tibbes nougatbruna färg han får när han är klippt??

//Lovis


Kommentarer
Postat av: Freja

fin blogg ;)

2011-02-26 @ 19:46:46
URL: http://frejaastridh.blogg.se/
Postat av: Helena

Tibbes färg är jättefin.=) Klart du ska fixa till Starlagumman så hon blir en stjärnhoppare, hörs ju bara på namnet..=) Det grejjer du, Ge dig f*n på det bara!=)

2011-02-26 @ 19:56:00
Postat av: Lena

Hej igen!



Skönt att det verkar gå framåt med Starla!!

En tanke bara, att kombinera Krafft och müsli till Tibbe tror jag blir lite tårta på tårta, även om det blir gott så är det nog mer ekonomiskt för dig att antingen ge müsli ELLER Krafft, båda är ju fullfoder. Sedan kan man ju alltid toppa med havre om man vill ha energi eller luzern/korn/soja om man vill ha hull och muskler.

Ett tips är att maila Krafft och prata med en av deras foderrådgivare, tjänsten finns på deras hemsida och är helt gratis. Det är bara att beskriva vad man har för slags häst så tipsar de om vad som är det bästa ur foderstatssynpunkt. Sedan kan man ju använda det märke man vill om man inte vill använda Kraffts produkter.

Bara ett enkelt tips från en fattig hästägare som aldrig haft en häst som äter så mycket kraftfoder som Crusse!

Ha det!

2011-02-26 @ 23:30:55
URL: http://www.bloggplatsen.se
Postat av: Helena

Red mills müsli som vi pratade om är helt havrefri & tycker nog lite som Lena att du behöver bara ge antingen eller.. Så ska du börja ge Starla müsli så äre väl enklast att Tibbe åxå äter den som du sa.

2011-02-27 @ 12:49:30
Postat av: Carro

Tips på foder om du vill bygga upp hull och muskler: Hippo Grow Alfa, massor med Protein och det är havrefritt. innehåller allt du behöver.

Edel Avel är åxå samma sak, fast typ 50 kr billigare ;)

finns på Dilles. musli är inte bra för hästarnas magar egentligen, har de antydan till stressmage kan det bli magsår av det.

Hippon och Edel är pellets, fast mindre än krafftpellets.

jag ger Edel Avel plus betfor för fibrerna och lite energi, sen får han Lusern hack för extra protein nu under pälsfällning. Många tror att det är B-vitamin som det blir brist på, men det har hästar mycket sällan. Däremot är det proteinet man bör dse över om hästarna faller ur under vår/höst.



lycka till med Starla, skynda långsamt och bygg upp relationen till varandra först :)



Vilket långt svammel det blev... men det bjuder jag på! är en gammal kompis till helena, så hon vet hur jag kan svammla på... ;)

2011-02-27 @ 13:47:33
URL: http://sartorius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0