Vilket FLYT! *not*

Tibbe vilade idag eftersom det är onsdag. Jag red ut med Anna på starla. Egentligen skulle vi till masten och klättra, men det blev liiite ändrade planer.... :/

Kan ju börja med att vi mötte en hund med ett halsand som hade en lampa som blinkade rött/blått. Starla tvekade, men trippade förbi.

Sen vid ladan så mötte vi en häst. Eller ja, vi mötte den inte eftersom den blev rädd för oss, kastade sig och började skena så ryttaren ramlade av!?!? :O Asså såklart ska det hända 2a uteritten på en oerfaren häst!?!? Just my luck känns det som. Ryttaren, som visade sig vara min kompis Jossan gjorde såklart illa sig och började skrika/grina ashögt och det gjorde ju saken bättre (fast såklart man gör det om man gör illa sig), men Starla blev ännu mer stressad än hon redan var, jag kände hjärtat genom sadeln och hon visste inte om hon skulle fly eller stå kvar. Jag hoppade av iaf (lyckat ifall jag också skulle ramla av).

Och sen skulle vi följa med Jossan till henes stall och jag tar mig inte upp på starla utan pall (hon kan inte stå still + att hon tycker det är lite läskigt utan pall, nu var hon dessutom stressad) Så jag fick leda henne ner till klubben (där jossan står) på en smal jäkla stig, vilket inte var så roligt kan jag ju tala om.

Vi stannade bakom stora ridhuset för att vänta på Jossan och då kommer det en annan häst ut genom skogen. Starla är lite *host* dålig på att hantera möten med andra hästar, hon vill liksom säga hej osv till alla hon möter, hih.

Men den här hästen ville inte gå ifrån Vector och Starla, så ryttaren drog till hästen en gång ordentligt precis bredvid starla, så hon trodde ju såklart att hon skulle slå henne så hon kastade sig runt och försökte fly undan allt det hemska. Är faktiskt förvånad över att jag inte tappade henne. Sen kommer Jossan och Gurra ut från skogen och då Blev Starla rädd och Slängde sig igen. Suck. 

Sen skulle vi gå genom hela ridskolan, bland bilar, barn, hästar osv. Starla slängde sig typ 2 gånger till runt som en jäkla kanon, kändes ju sådär bra... Vi såg till att Jossan kom in i stallet med Gurra och sen satte vi upp och red iväg. Vi hade väl kommit typ 60 meter nät vi mötte... KAN NI GISSA!?!?! DEN BLINKANDE HUNDEN!!!!! Den var dessutom lös den här gången, ca 10 meter framför matte. Hästarna spände upp sig... Asså åååh pallar inte mer tänkte jag. Jag sa såhär till Anna högt, så att ägaren till hunden skulle höra; "Det är ju jättebra att folk har koll på sina hundar när dom går genom en ridskola, där alla hästar kanske inte gillar hundar...!" Ägaren kollade på oss, men tog hon fast hundjäveln (missförstå mig inte, jag gillar hundar, men bli irriterad när folk inte har pli på dom)!!? Nää... Vi tog oss förbi iaf.

Men sen kom vi till bilvägen vid ridskolan, en blogad platt, ganska rak väg. "AHA travbana", tänkte Starla. Hon kom in i sitt "travar-mood" och började spänna upp sig och takta runt. Anna red in framför som bromskloss och då lugnade hon sig. Sen red vi upp för ivarsbacken, och upp för masten 1 gång.

Jaa.. Den här ridturen blev inte riktigt som planerat kan man säga. Såklart ska allting hända mig.. Inget i närheten har hänt när jag ridit tibbe, men såklart andra gången man rider ut på en oerfaren häst som man på köpet inte känner så händer allt på en gång..?!

Nu i efterhand så tycker jag att det var jättebra träning för både Starla och mig. Jag fick lära mig hantera situationen och det var en bra erfarenhet för Starla. Nästa gång något händer, så kanske hon inte blir lika tossig?

//Lovis


Kommentarer
Postat av: Frida

Så bra att det gick så pass bra ändå!

Hoppas på att du har lite mera tur nästa gång ;)

2011-01-19 @ 22:45:08
URL: http://litenryttare.blogg.se/
Postat av: Helena

Väldig otur att hon skulle ramla av. Men helt klart ska du & starla ta det hela som träning. Förstår att hon stressade upp sig men ju mer hon får erfara desto mer kommer hon framöver att tåla.=)

2011-01-20 @ 15:33:34
Postat av: Anonym

Väldig otur att hon skulle ramla av. Men helt klart ska du & starla ta det hela som träning. Förstår att hon stressade upp sig men ju mer hon får erfara desto mer kommer hon framöver att tåla.=)

2011-01-20 @ 15:35:42
Postat av: Sandra

SV: Jo, men är det något dåligt då? ;)

2011-01-20 @ 20:45:02
URL: http://strawberryblondee.blogg.se/
Postat av: Sandra

SV: Varför det? xD Mer träning liksom :)

2011-01-21 @ 16:04:39
URL: http://strawberryblondee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0