Hårdträning

Var ute och red i 2 timmar idag på fläckponnin :) Först red jag hela mellanvägen, skrittade bara i nedförsbackarna, så det var en riktig konditionsträning. Sen så red jag ner till en av de snöfria paddockarna på ridskolan (gummiflisen) och trimmade tillsammans med Helena i ca 45 min. mest i trav, men även lite galopp på 8-volt.

Innan jag red ut hade jag bestämt mig för att "idag ska jag BARA rida med sitsen." Eftersom tibbe blir så het/stark när man galopperar ute inbjuder han rätt mycket för att man blir fast/stark i handen. Jag har väldigt lätt för att pilla onödigt mkt i munnen på honom ibland, och det ska man ju inte! ;) Så off we went och jag höll mitt löfte! Lär ju ha hyffsat mkt träningsverk i ryggen/magen imorrn! Tibbe var pigg och glad, fast idag var snöklumparna ute efter fläckiga ponnysar! Vet inte hur många gånger han slog på en grisnit eller att vi helt plötsligt galopperade åt motsatta hållet haha! Dom där snöklumparna är some seriuos shit! Kan inte annat än att skratta åt honom faktiskt. Jag förstår inte varför han är så himla rädd för just snöklumpar.

Iaf så var han jättesnäll och lyhörd (han är alltid jättesnäll och lyhörd, fast han har många egna ideér om hur man gör olika saker, tex skänkelvikning) En gång tappade jag lite fokus i typ 3 galoppsprång och då passade han på att bocka lite hehehe sötponnin x) Han gick förbi hästmördar'n idag oxå, fast han vågar bara gå förbi om han får trava ;)


Mötte Helena vid Hovstallet, hon följde med mig till gummiflisen och trimmade lite. Igår red jag i ridhuset, och då var Tibbe ganska stel och loj, så han behövde en riktig genomkörare. Har inte haft nån lust att trimma den senaste tiden, av okänd anledning, så det är ju klart att han tappar lite då, men han var så duktig, försökte verkligen göra det jag bad om :')

Tillbaka till saken; Jag började rida bara vanliga serpentiner, men både jag och tibbe tycker att det är så tråkigt så vi lade till lite halter och volter i serpentinerna. Såhär red vi: Övningen kan ridas i skritt, trav eller galopp. Rider man i galopp och inte vill göra förvänd galopp är det bara att göra volten åt samma varv som serpentinen.



Tibbe kändes såå himla fin! Idag var han sådär fin som han var i höstas, om inte bättre!!! Alla gånger jag har känt att WOW vilken superponni jag  har, så har jag ridit utomhus. Tibbe gillar inte riktigt ridhus, han blir liksom stel och tung, tappar bjudningen. Därför var det så skönt att trimma UTOMHUS!

Senaste ridpasset han kändes så fin, av marken att döma var det ju ett tag sen.

Halterna satt som en "smäck". Tog in baken under sig bra och bibehöll formen och bjudningen både i av och igång sättningen. I volterna var det lite si och så med bogarna i början men sen bara lossnade allt och han blev så himla fin. Jag kände hur han jobbade genom hela kroppen, han var superlätt i munnen och helt loss i sidorna. När jag skulle sakta av satt jag bara tilbaka honom lite. Åhhh allt bara satt!! Jag slappnade av helt, har spänt mig en del den senaste tiden (igår till exempel), men inte idag!


Har kommit på att jag har "för perfekt" handställning när jag rider. Förut hade jag ju värsta cykelstyra ställningen, men den tränade jag upp den till värsta tant ställningen men då började jag spänna armarna. Nu har jag börjat med något mittemellan och det funkar bättre.

Sen galopperade jag lite på en 8-volt. Jag bröt av och fattade ny galopp när jag bytte volt. Först tänkte jag att jag inte skulle galoppera för att han brukar bli så springig efteråt, men jag gjorde det ändå, inget som jag ångrar! Han galopperade lungt och sansat, inge slängtrav efter galoppen, han var tom finare i vänster galoppen idag! :O

Avslutade ganska snabbt efter galopen eftersom han var så duktig. Tibbe var så himla nöjd sen, han stresade inte till stallet utan skrittade på med stora lugna kliv hemmåt. Jag tror att Tibbe behöver tränas mer eller mindre såhär flera dagar i veckan. För han är ju en korsning av massa sånna raser:

Arab: Långdistans häst
Fjording: Arbetshäst
Islandshäst: Långfärdshäst

Han var iaf väldigt tillfredställd i stallet, så fick han gotta-smurra också! (en smet av betfor, knäckebröd och vatten.)

Oj, vilket långt inlägg det blev! Creds till dom som orkade läsa hela!


Kommentarer
Postat av: maja

hahah creds till miiig :D

2011-03-09 @ 22:23:17
URL: http://memyselfandzalmiac.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vad fin han verkar! Roligt att det går så bra :D Dressyrtävling nästa kanske? ;) hmm.. Önskar att picasso var så duktig också, men det kommer väl det också.



Bra övning du gjorde, jag ska testa den i paddocken när snön är borta. Fast men mindre serpentinbågar såklart. ^^

2011-03-10 @ 08:27:53
URL: http://hannamellberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0