Pluppetinupp

Red med Maja idag. Vi träffade en stor plogbil 2 gånger, hästmördar'n OCH 3 travhästar -.- Och Tibbe skötte sig :)

Först när vi kom till kossorna höll hästmördar'n på att ploga och sen på själva mellanvägen kom en big mama ploglastbil typ 4 meter bredvid oss. Tibbe var dock mer rädd för hästmördar'n xD

Vi travade på iaf och först jobbade inte jag Tibbe alls, bara gjorde några tempoväxlingar och sånt, men sen bara kom det av sig själv. Han var jättemjuk och fin :) Red med sytrådar. Fin i galoppen oxå.



När vi precis hade vänt hem så blev tibbe plötsligt rädd och kastade sig frammåt och kollade bakåt, jag var tvungen att styra in honom i Zalle för att få stopp. Det var för att det kom 3 travhästar på rad typ 3 meter bakom oss som ingen av oss hade märkt.

Efter det var tibbe på tårna. Det rammlade en liten snöklump från ett träd och tibbe blev så rädd att han sparkade den x) 
Sen 300 meter senare så säger maja: Ooops, där kommer plogbilen igen... Vi stod på en smal skogsväg, 10 meter framför oss fanns en avfart, så vi var tvugna atttrava MOT plogbilen en bit (den var typ 20 meter ifrån oss och kom mot oss) och det var läskigt kan jag ju säga  :O Men tibbe brydde sig inget alls om den när den plogade förbi oss 2 meter bredvid.

Efter det hände inget mer intressant typ, tibbe tycker fortfarande att det är såååå kul att vara rädd för snöklumpar -.- haha knäppskalle. Som sagt, jag bara skrattar när han håller på för han är så dum!!
Vi skulle ner till ridhuset och trimma lite för maja ville testa att trimma på flippanbettet. Men vi fick tydligen inte komma in i ridhuset och jag hade redan tappat motivationen så jag ville gå hem. För har man ingen motivation blir det ju sällan bra. Jag blir iaf bara irriterad, även om tibbe är duktig. :P Så då gjorde vi det.

Är väldigt nöjd med honom i dag. Han kändes verkligen superfin i traven en bit i början. På väg hem gav jag mig efter ett tag, jag klarar inte riktigt än att jobba honom rätt hela tiden ute i skogen för det krävs så sjuuukt mycket av mig. Jag får ju inte ens rätt gångart gratis av honom i skogen, speciellt inte påväg hem.

Han gjorde sitt bästa idag, sen att jag inte orkar hålla ihop honom hela tiden är en annan sak, det kommer. Malin sa att det är bra att han blivit så duktig, för då vet jag att jag gör rätt iaf. Det är ju sant. :) 


Tibbe 5 år :')

För 2 månader sen kastade han sig in i trav och galopp i skogen och jag hade i princip ingen kontroll. Men sen en dag brast det och jag bestämde mig för att "Nej, nu får det vara nog, nu ska han lyssna på mig." Så jag red ensam i några veckor och tränade BARA lydnad. Och efter det har han skött sig. Var även i samband med det han började med sin karate igen, för att jag kom åt honom bättre.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0