Red ju även Gadd

Gadd var inte alls som jag trodde att han skulle vara. Trodde han skulle vara stel, osammarbetsvillig och hård i munnen. Tji fick jag. Visst så var han lite stel, men gick över mina förväntningar när jag red han. Han är ju lat och vill inte arbeta och bakbenen ville han inte alls ha med sig. Fick säga till han med spöet 2 gånger. Efter dte så lyssnade han på en gång. Varför jag fick lägga på spöet var för att när jag drev han framåt så blev det ingen reaktion. Säger jag nu, så är det nu. Punkt slut.

Fick rida fritt på han. Så blev volter, halvhalter och uppsamlingar så han blev tvungen att ha med sig bakbenen. Han var ganska lätt att rida, dock så lägger han säg väldigt gärna på innerskänkeln och då har jag sett att t.ex Moa trycker med innerskänkeln. Men jag tastade att bara ha ett stadigare tag på yttersidan så han får bära upp sig själv. Funkade utmärkt!

Han bar upp sig själv, trampade under sig och höjde upp sig. Kul att rida en erfaren häst också! ;) Skulle velat ha mer framåtbjudning men han gick på ganska bra ändå. Somsagt, på med spöet 2 gånger sen skärpte han sig. Fick berömm av Moa. Hon sa även att hon hade underskattat mig, haha. Sen fick jag veta att jag får rida Gadd nån fler gång om jag ville eftersom jag red han såpass bra. Alltid kul att höra! :)

Moa gick omkring med Vera när jag red då hon inte riktigt litade på att rida efter hur hon hade hållit på. Klokt val enligt mig, Vera är ju inte den enklaste heller. Sen när Moa hoppade upp och red Gadd igen så gav jag henne lite tips. Nu när jag har ridit han så kunde jag se små "fel" i hur hon red. För när Gadd lägger sig innåt så vill Moa fånga upp han med innerskänkeln och då tappar hon yttersidan och det blir röra av allt. Så tjatade på henne att hon ska fånga upp han på yttersidan istället, för då tvingas Gadd att bära upp sig själv.

Funkade bra, man måste vara väldigt konsekvent med han. Men mjuk med hjälper och berömma. Som skrivet, det var kul att rida en utbildad häst. Det gör jag gärna igen :) Och nästa gång så ska Moa fota så ni får se lite bilder ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0