Trimma

Eftersom Tibbe inte har några snögrepp (eller snötofflor som jag säger :P ) längre så tänkte jag rida i backen upp mot stallet för den är helt smält. Men det blåste STORM ute och tibbe hade redan mycket energi. Så jag fick honom inte att göra nåt vettigt, han studsade mest bara hela tiden :P

Så istället gick vi till ridhuset tillsammans med Tova och Shanti. Det var bara Gadd i ridhuset när vi kom, skönt! Jag trodde att alla skulle vara där eftersom det var så dåligt väder :P

I början var Tibbe springig och lite osamarbetsvillig. Det kändes som att jag hade allti i handen :/ Så jag gjorde lite volter och serpentiner osv tills han travat av sig lite och sen började jag jobba lite tagen bakdel på långsidorna. Det gick SKITBRA :D ooh vad stolt jag är!!! Han travade lungt oc sansat och jag nuddade knappt med skänkeln så flyttade han perfekt :D I båda varven dessutom. Förut har jag fått honom att flytta bra i höger men i vänster varv har högerbogen alltid förstört. Men idag hade jag hela hästen på plats. Efter ett tag utvecklade jag den övningen till slutor istället, vilket är samma sak, bara det att man ställer hästen mot rörelseriktningen istället för från. Då började han springa på lite och försöka komma undan, men då tog jag hjälp av hörnen och behöll ställningen som jag hade genom hörnet ut på långsidan och bara smög in ytter bak. Jag lurade honom lite helt enkelt tihi :P Då gick det bättre. Jag höll inte på med slutorna så länge eftersom han tyckte det var så jobbigt, men endå försökte bra.



Då tog vi galopp i stället. Idag jobbade jag bara på att han skulle rulla på i ett lungt tempo och bibehålla formen och ha bra ryggverksamhet, vilket han gjorde jättebra :D Men mina ben och magen dooog!!



Tibbe är svagast i galoppen så därför vill han gärna springa på, och då när man samlar upp honom måste man vara där med benen i precis rätt ögonblick i språnget, annars saktar han av i stället. Och man får inte ta många förhållningar, för då blir han arg och kör upp huvet, eller så tvärnitar han haha :P Så han är lite svårare i galoppen, men jag har börjat förstå nu hur jag ska göra. På det så måste man hjälpa honom med att hitta rätt form, eftersom han gärna springer på bogarna i galoppen plus att bogarna måste vara på plats. Så det är tusen saker att hålla reda på hehe. Fast det låter mycket mer komplicerat när jag säger det, an vad det är. Jag har ju ridit tibbe så länge nu så jag kan det utantill och gör det egentligen automatiskt, för jag känner ju på en gång när jag tappar nåt.



Iaf nu kommer det bästa: Tibbe fick BERÖM!!!!:D Av en tjej som jag inte känner, men jag vet vem hon är. Hon är en jätteduktig dressyryttare, som tittade på oss hela ridpasset. Hon sa såhär: Han är rätt fin. Han är jättefin faktiskt!

OMG vad jag blev glad :D tihi. Så fick jag några tips också. :)

Nu blev det är lite långt och flummigt, plus att jag missade bussen till skolan, den gick för 20 min sen :P Aja. Jag försov mig hahahahah xD Leker vi.



Åh jag är så stolt över honom :D Jag behövde verkligen att allt bara skulle klicka idag. Efteråt i stallet fick han lite extra ompyssling. :P Godis, Massage över hela ryggen/korset, streching, godis, stallbandage, godis, kramar tihi 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0